Daisypath Anniversary tickers

Sunday, September 7, 2008

Gulai Lomak Daging Salai

lepas aku kene stranded kat kuantan seminggu, aku puasa 2 hari jer kat rumah ngan family sebelum aku gerak pegi penang isnin nih (esok ler tuh...) mule la terase mengidam nak makan masakan negori sembilan. ni pun lepas kes aku bace entry si brader lym yang dengan eksyen nyer die memperagakan gulai daun petai dier tuh. nih bukan kes 'stereotype' entry. tapi terliur aku nengok masakan kak anne tuh.... nak di jadikan cerita dulu mase aku kecik2, kak anne baru datang KL nak mencari rezeki kat sini. maka dia pun duduk ler dgn family aku. mase tuh dia blum lagik mempunyai sebarang skandal dgn sesisapa apetah lagik dgn brader lym. penah jugak ler kalau kak anne hari minggu masak untuk family aku. perghhh... mmg aku dari kecik lagik dah tau masakan kak anne nih mmg menyengat. huhu... kasik up sket kak anne... untung ler bang lym kite... hehehe...

berbalik pasal cerita mengidam aku yang tahap melampau tuh, aku mintak tolong (ayat lebih manis dari 'suruh') mak aku masakan satu lauk 'pebret' aku... GULAI LOMAK DAGING SALAI. pepagi lagik mak ngan ayah aku tuh dah ke pasar beli daging. hehehe.. macam biase ler.... aku masih lagik berselimut... 'zzzzzz'

lepas diaorang balik dari pasar, part aku ler nak menghidupkan api & menyalai daging tuh.

arang dinyalakan dan lopeh tuh kene tunggu sampai dia jadik bara yang merah menyala

daging yang telah siap disalai.... nampak sodapkan????

lopeh daging tadi disalai sampai koring dan separa masak, ianya dipotong sebosar 2 jari (lobih kurang ler saiz eh...)

ni plak 'sparring' partner bagi daging salai tadi.... belimbing buloh

lopeh tuh, akitiviti memasak dimulekan ler... aku xsempat tengok sebab aku dah terlelap balik lopeh menyalai daging tadi. tup..tup aku bangun tido jerk aku tengok dah siap jer lauk tuh.

huhu.. nampak sodap tak lauk tuh?? perghhh memang berasap. ni lah ghupo eh GULAI LOMAK DAGING SALAI + BELIMBING BULOH

juadah berbuka puasa yang memang sllrrrrppppp....... musti brader lym agak jeles melihatkan masakan yang menjadi salah satu ikon bagi masakan negori sembilan nih. ini kalau kono dengan nasik paneh yang tongah berasap nih.... perghhhh memang terangkat.

2 comments:

halym said...

aduyaiiii

tak patut betulllaaa..
mmg tak patut...

apsal tak tapau untuk aku rasa? cissssss


huwaaaaaaaa sodap eh tuu

shahril adzmy said...

muahehehe...
aku mmg pendengkis. siap bungkus bwk bekal pi penang lagik....