Daisypath Anniversary tickers

Saturday, March 22, 2008

Aquaplaning

di musim hujan yang xmenentu nih aku rase terpanggil nak create 1 entry pasal menatang yang di panggil aquaplaning. mungkin ramai yang xtau ape mende nih atau terlupa akan kewujudan fenomena nih.

fenomena aquaplaning nih terjadi apabila tayar terapung diatas permukaan air. maknanye tayar hilang grip pada permukaan jalan. ala keadaan bila kita bawak kereta diatas jalan, bila langgar air jer tetiba kita rase kereta kita spt xder grip atau dia menarik ke arah yg kita xnak... fenomena nih BAHAYA!!!! kekadang kita xrase... tau2 jer kereta dah berpusing tiba2 di atas jalan raya... kebiasaannya aquaplaning nih terjadi apabila terdapat takungan atau lopak air yang bertakung diatas jalan raya. ader 2 sebab utama kejadian nih berlaku. 1 dr nyer sbb semua pokok bunga pada taman tayar tadi abih ditebas dek pemandu (pergh... sastera nih... paham2 sendirik je la maksud dier yer)dan sebab ke2 tayar groove (longkang kat tayar tuh la) menjadik sempit.

tayar groove mempunyai kadar untuk dia mengeluarkan air yg berubah-rubah mengikut kelebaran groove tuh td. ianya jugak bergantung kepada kelajuan sesebuah kenderaan tuh. sbg contoh, mungkin pada kelajuan 100km/h; groove yang mempunyai kelebaran 2mm mampu mengepam air keluar sbyk 2 liter (yg nih contoh jer... bukan fakta sebenar) tetapi bile tayar groove td bekurangan (makin sempit la) contoh 1mm; mungkin dia hanya mampu mengepam air keluar sebanyak 1 liter jer pd speed yg sama... so ape jadi pada air selebihnyer... maka bertakung la dier di atas bunga2an tayar td... lantas fenomena aquaplaning nih terjadi....

jadi apekah solution nyer??? maka rancanglah perjalanan anda.... dan jangan lupe selalu2kan lah check tekanan tayar anda... sebab apabila tekanan tayar pada keadaan rendah kire xukop angin laer.... then bila tayar tuh dok kat atas jalan, semua groove tadi jadik rapat & longkang dier makin sempit... (err... dpt bayangkan tak mcm maner rupe bunga tayr tuh bile dier teletak atas janaln) maka dgn itu... kita perlu memastikan tayar tuh cukup cegang (betul ker words nih??) supaya groove terbukak atau mengembang. barulah groove berupaya mengepam air keluar dgn amount yg banyak... so sebagai tips, kalau kita nak memulakan perjalanan atau tengah dlm perjalanan, hujan sangat lebat & mmg sah2 la ader akan takungan air di atas jalan. mase tuh plak tgh baik punya bawak family penuh dlm kereta, nak pulah baru balik dr bukit kayu itam. makcik, pok ngah, kak jah, kak leha sblah rumah kirim beras siam... kita pun beli 50kg boh dlm bonet. family lagik, load kat dlm bonet lagi... so load kereta jd berat. and tayar kereta bertambah penyek (lagik 1 betul ker words nih ???) dan dah sah la groove td jadi lg sempit.. hujan lebat pulak.... maka tips untuk mengurangkan risiko akan terjadinyer aquaplaning... adalah dengan berenti di petrol pump (jgn luper beli kacang skali..huhu) dan tambah angin pd tayar td... normal condition: 210kPa dpn; 190kPa blkg. maka tambah la sket 240kPa dpn & 220kPa blkg.....

selalunyer kalau aku bwk kete dgn load byk (mase pi bercuti dgn family la...) aku akan naikkan sedikit tayar pressure kete aku... antara sbb nyer ni lah...

dan lagik satu... bawak2 la check keadaan tayar kita... pastikan semua bunga2 nyer berkembang mekar... jangan semua dah habis di tebas dek jalan pun kita dok lanyak jugak.... (huhu... brader halym jgn terase plak yerk...) amalkan sebelum kita keluar umah nak pi keje tuh... ambik mase 5 minit untuk buat visual inspection kat tayar kita. jgn tgk luar jer.. blah dlm pun tgk jugak... kekadang dia makan sblah (pun brader halym jgn terase jugak yerk...huhu)

lagik 1 pesanan.... periksa tekanan tayar anda seminggu sekali.... pastikan dia dlm keaadan yg betul... kalau hanpone 2 - 3 ribu bole beli.... tolong la beli tayar pressure gauge 5 - 6 ploh hengget jer... lagik cantek dpt beli tayar depth gauge skali... pas tuh simpan dlm kereta... baru la kita jadik seorang pemandu yang bijak... huhu...

ps: nanti aku sambung lagik pasal macam maner nak menghadapi aquaplaning nih... aper nak buat & aper yg xpatut buat.

No comments: