Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 7, 2008

Family Diner...

Lepas dari kita orang pi meng'kenduri'kan makanan kat birthday party cousin aku tuh... kitaorang terus bergerak pi putrajaya. ke rumah uncle aku yakni adik bapak aku yang kecik skali... dia nih ade la stall kat salah satu food court kat presint 9 di putrajaya. wife dia merupakan timbalan pengarah di jabatan audit negara di putrajaya. rombongan bidan terjun ala-ala 'cik kiah' pun sampai kat putrajaya lebih kurang pukul 6.30 ptg. so kitaorang pun kene la lepak dulu kat umah pakcik aku nih sblm ke kedai dier... dia nih duduk di apartment kerajaan di presint 8. dok kat tingkat 7. so nampak cantik la pemandangan putrajaya dari view umah dier... aku dok terbayang2 kalu mase merdeka sure clear gile nampak bunga api dr dataran putrajaya tuh...

putrajaya dari tingkat 7. so kalau mase merdeka ker... bunga api tuh akan naik di belakang bangunan kuning-cokelat tuh...

sayup2 kelihatan PICC (Putrajaya International Convention Centre)

version yg aku zoom dekat sket... PICC yg tersergam indah di atas bukit

okay... sambung balik cerita, maka dalam pukul 8 kita orang semua pun berade di kedai makan yg dimiliki oleh pakcik aku nih. dia baru bukak kedai ni dalam 2 bulan lepas. so aper speciality dia...?? haha 'Melaka most favorite dishes' ASAM PEDAS. wife dia nih mmg orang melaka, so asam pedas mix antara negori 9 & melaka. macam2 ikan yg ader kat sini, yg paling 'feberet' dia kate... kepala ikan jenahak & daging tetel (mentang aper tetel pun xtau... yg aku nampak daging laaaa) maka kami pun 1 family memulakan la upacara diner malam tuh... hehe... food tester kate nyer..

nih antara menu2 yg terjual kat sinin. aku pun meng'order' la daging tetel tuh.. sbb aku pun xtau tetel menatang aper... yg aku tau asal bole masuk dlm perut aku bedal. harga makanan kat situ dari range RM5.00 ker RM7.50 ikut ikan. harga tuh plak termasuk sepinggan nasik putih, telur masin, parpedum (betul ker ejaan dier nih... ala keropok yg fames yg india makan tuh) dan ulam-ulaman + sambal belacan. kira macam set kat 'mekdonal' tuh la... cume xtermasuk air jer.

yg kat dalam 'claypot' tuh kepala ikan jenahak... ops lupe nk bg tau... ianya dimasak secara sizzling.. so mase lauk tuh sampai dia menggelegak lg la.. tp yg nih bukan aku punya... ni mak & bapak aku punya...


haa... yang nih aku punya masak asam daging tetel... huhu air tembikai tu saje jer menyemak kat situ. maka kami seramai kira 8 orang pun membedal la semua lauk2 yg dihidangkan...



sessi mem'bedal' asam pedas bersama nasik dan telur masin... lelaki hensem yg berbaju biru kotak2 tuh bapak aku & awek cun bertudung biru tuh gepren kpd bapak aku (mak aku ler tuh... :p) baju cokelat berambut ala2 mawi tuh plak tokei kedai, adik bapak aku yg kecik skali & yg bertudung maroon ke'cokelat'an tuh kakak kpd bapak aku (mak ngah aku ler...) dan sepasang couple mude tuh sepepu aku.. anak & menantu kpd mak ngah aku...

aksi tokei kedai merangkap tukang masak yg berasal dr pengkalan balak (melaka) tengah sedang sebok menyediakan semua masakan untuk pelanggan... jgn memain tau, dia ni timbalan pengarah kat jabatan audit negara di putrajaya. 2 org kat blakang dier tuh pembantu kat kedai... kesian mamat 2 org tuh xbole nak cube2 buat 'fraud' kes kat kedai tuh... sbb tokei dia asyik meng'audit' jer.. huhu... tp kalau korang nak rase air tangan asli dr melaka, chef jelita lagi ayu nih hanya beraksi di malam hari sahaja. siang dia keje meng'audit' orang...

so selepas semua tersandar kekenyangan, kitaorang bergerak pulang dr putrajaya hampir jam 10 malam....

so kalau sesape teringin nak rase masakan asam pedas xpayah susah nak pi melaka carik. di putrajaya pun bole dpt.. mmg 'kaw piaw' nyer.... so cakap banyak xguna sila la berkunjung ke food court di presint 9 (xtau aku name food court dia.. tp ader name la) and rase sendiri kehangatan masakan yg cukup terkenal di negeri melaka nih. sampai kat sane pasti bole jumper nyer kedai dia... satu2 nyer kedai yg menjual hidangan asam pedas kat situ... (huhu... dah promote achek baik nyer nih...)

so itulah satu episod yg cukup memenatkan aku sepanjang hari... bukan penat bdn tp penat makan. makan kat birthday party then bedal pulak asam pedas yg cukup 'kaw' tuh... so aku balik umah dgn pinggang aku bertambah saiznyer 2 inci. lepas tuh aku terus tido...

4 comments:

halym said...

nak oii asam pedas tuh, gua makan kat The Curve restoran Asam Pedashampeh..melayang rm48 ntah hape hape

shahril adzmy said...

huhu... yang nih kompom sedap... purely segar dari kampung... ikan import dari melaka... pi putrajaya, carik food court blakang petronas kat presint 9 berdekatan balai bomba

halym said...

nak carik besok..hahahah

Anonymous said...

pose2 ni die bukak x?