Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 13, 2008

Power Boat

time aku kat sarawak nih aku sempat jugak dibawak oleh abg yahya, staff kat sarawak nih join layan hobi dia. nak tau aper hobi dier..... main remote controll boat. bukan boat kecik tau. boat ni nih panjang dier hampir 2 kaki kot... agak2 la aku xukur plak panjang dier. boat nih di perbuat daripada kayu dan dijanakan oleh sebuah enjin 2 lejang. xkira la baik dari enjin mesin rumput, 'chain saw' atau pun enijn mesin pemotong jalan. boat nih plak dibuat daripada kayu yang dibentuk menyerupai 'power boat' yang slalu kita tengok dlm TV tuh. berat dier kira2 8kg termasuk dengan enjin dier skali


ni lah 'ghope' nyer boat tuh. agak kreatif jugak orang2 sarawak nih menghabihkan mase diaorang. musim2 harga minyak naik nih seakan-akan tak mematahkan semangat diaorang demi kepuasan diri. itulah name nyer hobi yer tak... dan aku dapat tau jugak yang hobi nih dah mula menular kat semenanjung. ader la kengkawan aku yang kat opis tuh terpengaruh dgn orang sarawak main hobi boat nih.

haaaa... kalau korang nak tau yang main boat nih bukan orang2 mude yg sebaya dgn aku... huhu aku kan mude belia lagik. tapi diaorang nih sume dah beranak pinak. ader jugak yang dah beruban pun dok gile layan boat nih. petang hujung minggu mule la diaorang berkumpul sambil menayang boat masing2. dan aku dgr jugak kat sarawak nih sampai siap ader kejohanan perlumbaan boat nih. kejohanan tuh plak terbahagi kpd beberapa kategori. yang paling tinggi skali kategori super series. nih class yg paling 'otai' la kire nyer. just diaorang nih xder blog jer macam aku... huhu eksyen plak.

brader2 yang gigih menyiapkan boat diaorang sebelum beraksi. sebelum nak main boat nih kene la periksa dulu. kaburator, exzos, transreceiver dia berfungsi atau tidak. rudder & repeller dia pun nak kene check plak. kot2 'kong ' kat tengah2 tasik tuh payah plak. cube peratikan yang brader2 dok 'belek' boat tuh... aku rase umur diaorang dalam pertengahan 40an kot. lelaki kacak berbaju biru tu lah brader yahya. orang yang bawak aku berkenalan dgn kengkawan se'boat' dier.

brader baju putih ni plak masih lagik mampu tersenyum sambil memeriksa 'spark plug' enjin boat dier. caya la.. boat biru-hijau yg diberi nama 'RAPTOR' tuh antara boat yang terlaju dalam kategori super siries. hehe.. silapnyer dier xpasang 'speedometer' kat boat dier. so aku xtau la brape laju boat dier bleh blah. tapi petang tuh aku tgk selamber jer dier tapau boat yg lain.

aksi2 boat-boat tadi di tengah2 tasik. memang laju. so aku pun hampir teruja... perghh ayat. tapi mmg syok jer aku tgk diaorang nih layan. mungkin aku kene cube plak kot hobi diaorang nih. brader yahya tuh pun nak hadiahkan aku body dier yg dah xpakai lagik.... hahaha.. alamat nyer ranap la mesin rumput bapak aku tuh aku pasang kat boat tuh. tapi tidak la bagi aku.

tapi petang tuh aku rase aku la orang yg paling ganjil. sebab nyer aku xpaham lansung aper yang diaorng borakkan. diaorng pakai bahasa sarawak. haram jadah aku xpaham. aku rase kalau diaorang gelak & kutuk aku pun aku aku xtau. tapi sekurang2 nyer xla aku rase boring sangat & melepak jer kat hotel.

No comments: